Exkurze do botníku

Podle údajů České obuvnické a kožedělné asociace nakoupí průměrný Čech 3,5 párů obuvi ročně. Typ obuvi už dále není specifikován. Při zběžném pohledu na můj botník mi vyšlo, že jsem v nadprůměru. Jedno je jasné, převažují ty kanárkově zbarvené, z rychleschnoucích materiálů, propracovanou podrážkou a  v zásadě nevhodné do společnosti. Za poslední roky vytlačily ty normální, společenské, které je vhodné vzít mezi lidi. Při nedávném stěhování jsem se nemilosrdně rozloučila s těmi, které už dávno přesluhovaly. Nevím jak vy, ale já si k teniskám vždy vypěstuji velmi silný citový vztah. U popelnic jsem pak se slzou v oku vzpomínala na naše společné zážitky v horách i na silnici.  

Poslední rok se mi díky Inov-8 botník zaplnil takřka k prasknutí a měla jsem možnost vyzkoušet několik páru z jejich nabídky. Sortiment je tak široký, že si musí vybrat snad každý. Minulý rok jsem taky pořádně začala používat Garmin Connect a Stravu, kde si orientačně vedu statistiku naběhaných kilometrů. Zajímalo mě, kolik toho botky vydrží, když výrobce většinou uvádí 500-600km. V průměru týdně naběhám 80km a to by znamenalo spotřebu jedněch bot na 2 měsíce. Já mám ty svoje ráda, starám se o ně a tak se dožívají slušného věku.  Inov-8 netřeba dlouze představovat, vše je popsáno zde. Od konceptu minimalistických bot se poslední roky mění a posouvá a v jejich portfoliu se objevují i objemovky s vyšším dropem. Tak se na to pojďme podívat podrobně.

RaceUltra270 – růžovky

drop 4mm, váha 270g, velikost UK6 (EUR39,5) standart fit; zatím naběháno: cca 1 300km

RU270_ruzove_01

Mám je nejdéle a nejradši. Model RU270 netřeba představovat, bestseller a cenami ověnčená bota pro smíšený povrch. * Tyhle slečny toho se mnou zažily hodně, sníh na severu Čech, lávový písek naLa Palmě. Teď je mám na odpočinku u rodičů a když přijedu vždycky se s nimi moc ráda proběhnu po Beskydech nebo jen tak po louce. Krom toho,že se jim sloupal název na boku a malinko natrhl svršek jsou v naprostém pořádku a navíc, krásně vyšlápnuté na moji nohu, pohodlnější boty asi nemám.     * dle Rungo trailová bota roku 2015  

26805043
MS v ulr´tratrailu Annecy 2015

RaceUltra270 – černé na závody

drop 4mm, váha 270g, velikost UK6 (EUR39,5) standart fit; zatím naběháno: cca 400km

RU270_cerne_01

Novější sestry růžovek, používám je na dlouhé ultra závody. Třeba na P100 posloužily na jedničku. Po 130km, ani jeden puchýř, otlak, nic. Na RU oceňuji hlavně to, jak jsou v přední části nohy široké, ideální na nateklou nohu po 10hodinách běhu.


TerraClaw250 – černé papuče

drop 8mm, váha 250g, velikost UK6 (EUR39,5) standart fit; zatím naběháno: cca 440km

sníh a bahno, to je jejich
sníh a bahno, to je jejich

Přiznám se, že s tímhle modelem “špinavá holka” jsme se sžívali dlouhou. Nazula jsem je poprvé vloni a první pocity byly lehce rozpačité. Bota to je hodně měkká (oroti RU270), hlavně jejich podrážka, proto jsem je překřtila na papuče. Při běhu v lehčím terénu, v lese jsem měla pocit, takové neukotvenosti. Pak jsem si je vzala na trénink do Tater a tam se to zlomilo a našly jsme si k sobě cestu. Na tatranské žule držely dokonale. Podrážka se krásně přizpůsobovala a nerovnostem a na rozdíl od mých stehen mě podržely. Potom, co prošly tímhle zátěžovým testem, jsem si je vzala na závod Hamperokken Skyrace v Tromso. Trať byla celou dobu smáčená deštěm, terén byl to nejtěžší, co jsem kdy běžela, s lezeckými pasážemi na exponovaném hřebenu, po sběhu, ledu, v bahnu, prostě extrém jak má být. A tyhle boty mě nezklamal. Stejně jako u ostatních modelů je svršek prodyšný a rychleschnoucí, takže i po několikanásobné koupeli v ledové říčce jsem měla nohy zase v suchu. Táhnu to s nimi dál, černý model jsem vyměnila za tyrkysový.

tromso
v akci v Norsku

TerraClaw220 – cvičky

drop 4mm, váha 220g, velikost UK6 (EUR39,5) standart fit; zatím naběháno: cca 440km

TC220_02

Lehčí sestry dvěstěpadesátek. Se zavazováním na boku a špuntíkovou podrážkou vypadají trochu jako kopačky. Málokdy se mi stane, že mi boty sednou jak hrnec na prdel. Přikládám to právě zavazování na boku a celkově užší konstrukci boty, která nohu krásně obepne. Boty jsou lehounké a v terénu obratné. Používám je spíš než na tréninky na kratší závody (do 20km). Třeba na Psotkáči posloužily skvěle.  

Psotkac-TC220


RoadClaw275 – trhačky asfaltu

drop 8mm, váha 275g, velikost UK5,5 (EUR38,5) standart fit;  zatím naběháno: cca 400km

RC275_01

Pomalu se z terénu dostáváme na silnici. RoadClaw jsou takové obojživelnice, naprosté univerzálky. Název odkazuje na silnici, ale podle mě obstojí v lehčím terénu.  Jsou dostatečně bytelné a extrémně pohodlné. Společně jsme zvládly obkroužit 84km na Boráku, bez jediného zaváhání. Pokud bych si měla vybrat jen jedny boty na vše, sáhla bych po nich. 

honza_cil
v cíli, na Borák ultramaraton po 84km

F-lite240- střely

drop 6mm, váha 240g, velikost UK5 (EUR38) precision fit;  zatím naběháno: cca 500km

Flite240_01

Tyhle botky si vždycky nejdřív šetřím a tak  v nich jen chodím, pak je pomalu rozbíhám po pražských cyklostezkách a na stadionu na Děkance kroužíme intervaly. Tahle bota je klasikou od inov8 a nezklame. Svižná, lehká a spolehlivá. Momentálně mám dvoje, které střídám dle nálady.


F-lite235F- do fitka

drop 0mm, váha 235g ; zatím naběháno: 0km, něco možná na páse, ale to si neměřím :)

Flite235

Lehce výstřední a vtipné boty, které nosím do posilky. Když se tam jednou za měsíc odhodlám. Primárně jsou určeny na crossfit.  Jak si na tomto poli vedou nemohu posoudit, neb na chození do gymu nemám čas.  Core trénink zvládám doma, kde slouží na výbornou. Škoda, že je nikdo nevidí. 

Pokud se rozhodnete pro rozšíření botníku o nový pár osmiček rozhodně doporučuji je vyzkoušet a nekupovat nablind přes net. Spolu s novými modely se totiž rok od roku a model od modelu mění i číslování. Mám standardní velikost  EUR38,5 , ale u tenisek je to vždycky loterie a záleží na konkrétním páru, jak vám sedne. Zajděte si třeba do Vavrysu na Lidické, Hanibalu v Korunní nebo Trailpointu na Letné, mimopražské odkážu na seznam prodejen zde.

Inov-8 děkuji za to, že mě zásobují a těším se na nové modely, snad už brzy! :)

Leave a Reply

