Krkonošská70 – trochu jiný běh

Běžky pro mě v  dobách raného mládí znamenaly všechno, jen ne potěšení. Bylo to ono období vzdoru , kdy jsem se v růžové šusťákovce z Polska plahočila za výpravou dospěláků a  skrz skřípějící zuby vypouštěla nadávky celého světa. Poetika klouzání na dřevěných prkýnkách po hřebenech Jeseníků mi v tu chvíli byla ukradená. Jediné po čem jsem toužila bylo svištět dolů po sjezdovce. Utekl nějaký ten pátek a je to přesně opačně.  Sjezdařskou výbavu jsem přenechala mamce a největší potěšení zažívám poslední roky na vratkých prkéncích.

Sněhově velmi přívětivou zimu 2013 jsem využila k pilování začátečnických nekoordinovaných pohybů a na konci sezóny už jsem okruh v Bedřichově byla schopna absolvovat se ctí, jinými slovy nepřišlápla jsem si při každém druhém sklouznutí hůlku a v závějích se válela jen občas.

Letošní plán byl jednoduchý, oprášit staré běžky a otestovat nové botky a trochu si odpočinout od běhání po nohách. Test v Tatrách úplně nedopadl, ale nakonec jsem se v lednu párkrát solidně projela.

A pak jsem se  dozvěděla o Krkonošské70. Je to jeden z nejstarších a nejtěžších závodů na krkonošských hřebenech, který se koná už od roku 1955. Letos se jel jeho jubilejní 60. ročník. Nejzajímavější na něm  je, že se jede v 5ti členných družstvech (hlídkách).

Náš tým VSK Humanita vznikl velmi živelně. Torzo týmu Simču, Áju a Káču, které se znaly, jsem doplnila já a Terka, které jsme neznaly nikoho. Cestou do Špindlu jsme proklebetily s Káčou a Simou, s Terkou a Ajou jsem se potkaly až ve Sv. Mořici (Petru). Lehce znervózním, při zjištění, že je náš tým tvořen bývalou reprezentantkou v běžeckém lyžování, sportovním multitalentem, ambiciózní drtičkou krkonošských kopců a pokořitelkou Jizerské50 hluboko pod 4 hodiny.

Chystáme se na servis lyží a v té chvíli se uvedu já. Holky zkušeně diskutují nad LFkem HFkem, mě jímá panika. I když mám někde ve skříni žehličku a vosky (díky Jendo), můj servis doposud vždy probíhal v režii: “najdi nejbližšího schopného servismana, svěř mu křusky a víc se o to nestarej a pokud není nikdo po ruce, jeď na sucho”. Simča mě zasvěcuje do tajů mazacích, po hodině poctivé práce mé lyže zazářily a já odcházím obohacena o novou dovednost.

IMG_3243

Pak přichází na řadu plánování taktiky. Stanovujeme základní priority – nepřepálit první kopec a snažit se držet kompaktně u sebe. Pak mě přepadá druhý záchvat paniky. Co sakra budeme provádět s tím špagátem?? Moje zkušenosti s jízdou na gumě, na její libovolném konci, jsou nulové. Usínám s myšlenkou, že udělám vše proto, abych se neocitla na jejím konci.

Na start jdeme s lehkou nervozitou, ale pozitivně naladěny. V 8:00 odstartují první hlídky(muži) na 70km. Holky jezdí zkrácenou verzi na 50km, pod oblouk se stavíme po 20 minutách. Třikrát odpíchnout a hned pěkně zprudka do sjezdovky. Zavěšeny za ostatní bruslaře se napojujeme na Krkonošskou magistrálu. Nasadit tempíčko a už jen 14km, strojoě, do kopce. Po pár minutách zjišťujeme, že jsme ztratily Kačku, zvolňujeme tempo a Terka ji bere na gumicuk. za chvíli jsme nad les, slunce svítí jak pominuté, zmrzlý sníh pod nohama. Luxus. Nemůžu se nabažit. Na vrchu Hromovky “profesionálně” odpovídáme na dotazy zvídavé novinářky.

První kontrolou na 10km prosvištíme a užíváme labužnickou magistrátní cestu. Makáme a jde nám to vážně skvěle. U Friesovek se profil začíná lámat, brutálním sešup po ledu. Se bojím a radši to sundám a sbíhám po svých. Moje obava, že ve sjezdech budu brzda se potvrdila. Nasazuji lyže a v ten moment kolem mě v galaktické rychlosti za mocného zvukové doprovodu prosviští celý tým. Na rovince píchám s maximálním soustředěním jedna jedna abych je co nejrychleji dohnala. Společně přijíždíme na otočku na Pražské boudě – 25km, půlka za námi za 2,5hodiny. Banán, tatranka čaj, napít a jedeme do té druhé jednodušší poloviny závodu.

IMG_3245

Na profilu to vypadá jednoduše, jenom takové houpání, ale odmakat se to musí. U Friesovek zase sundavám lyže, nahoru to jdou i kluci. Potkávám Zdeňka Kříže, se kterým letíme do Tromsa a prohodíme pár slov.

Na běžkách bruslím, ale o stylu se moc nedá mluvit. Jistý handicap pociťuju v tom, že přenášet váhu svedu jen na levou stranu. No po 35km už mě trochu začíná bolet levá půlka těla a do kopce to vyměnit nesvedu. Což se nakonec ukáže jako větší problém. Někde ve stoupání u Klínových bud mě chytá křeč do levého stehna. Strašná bolest. První mopoc od Áji v podobě magnézka neodmítnu a doufám, že to přejde. Holky jsou solidární a zvolňují trochu tempo a na poslední kontrole před sjezdem mě čekají. Tady je potřeba se před závěrečným 12km sjezdem pořádně občerstvit, výtečný borůvkový koláč zachutnal.

Nastupuji do zledovatělé stopy a v tu chvíli mám tep 220, děs v očích, pud sebezávovy a křečující noha velí vystoupit a zachránit holý život. Holky neohrožně sjíždějí a za zatáčkou kolegiálně zpomalují. Z kopce je nám naštěstí guma k ničemu. Čeká nás vyfunět ještě poslední kopeček na Struhadla. Tady už se můžeme společně radovat, že jsem to zvládly a vypadá to i na cílový čas pod 5 hodin. Pak závěrečný sjezd  a po zadku se doklouzat do cíle.

IMG_3251
v cíli

I přes ten ne úplně dokonalý poslední sjezd mě zaplavuje pocit spokojenosti. Mám radost, že jsem to holkám nezkazila a myslím, že spokojený je i celý tým. Pochválíme se za solidní výkon. Nakonec jsme si skvěle sedly, naladily se na stejnou frekvenci a dojely se ctí na bramborovém místě 12. minut za bednou. Kdybychom to tušily… znáte to. Každopádně mě to s holkama dost bavilo, je super, když všichni členové týmu ví, že se závodí :).

Doufám, že se za rok zase sejdeme ve stejné sestavě a zkusíme to znova a když už tak už, rovnou k K70 (ne vůbec nám nevadí, že neexistuje gendrově oddělená kategorie :)).

podobně jsem do cíle sjižděla taky, foto: Miloš Lubas
podobně jsem do cíle sjižděla taky, foto: Miloš Lubas

trasa z garminu: https://connect.garmin.com/modern/activity/708797627

Leave a Reply

