Nová éra s Garmin Forerunner 220

Rozbila jsem prasátko a s přispěním Ježíška jsem si pod stromeček nadělila jednu, pro někoho možná zbytečnou, pro mě ale nepostradatelnou věcičku. Doposud jsem vlastnila, ani ne tak starý, jako spíše neužitečný sporttester Suunto T4C, který jsem si kdysi pořizovala hlavně proto, že byl levný, líbil se mi a dal se nosit i na běžný casual den. Hlavní nevýhodou bylo, že prakticky nic nezměřil, pokud jste k tomu nepřidali minimálně satelit, družici a ještě člověk musel poskakovat po jedné noze, používala jsme jej převážně jen  jako “měřič času”.

Garmin_moje

Celý rok jsem běhala “na pocit” a už mě trochu začínalo vadit, že nemám absolutně žádný přehled o objemech a rychlosti a podobně.. Prostě mě začalo zajímat, jak na tom vlastně jsem a rozhodla se pro koupi něčeho sofistikovanějšího. Chtěla jsem jednoduchý  sporttester, který bude zaznamenávat hlavně trasu, profil a tepovku.

I přes mé vrozené problémy s orientací jsem vyhodnotila, že nepotřebuji investovat do nabitých outdoorových hodinek (Suunto Ambit3, na které jsem si nejdřív dělala zálusk), které by dokázaly navigovat po nahrané trase. Pro účely orientačních ultra z termínovky CS1000 mi přijde lepší pořídit si plnohodnotnou GPSku s možností kdykoliv vyměnit baterie.

Garmin se mi po krátké rešerži a na doporučení zdál jako jasná volba, jejich řada Forerunner splňovala veškeré mé požadavky. Jediné v čem jsem se nemohla rozhodout byl typ. Jelikož ale nemám neomezené množství financí a na triatlon se zatím nechystám, tolik vychvalovaný Garmin Forrunner 920, jsem odsunula z žebříčku priorit. Na výběr tedy zbývaly 620ky a základní 220ky. Spoiler v názvu recenze prozradí jak to celé dopadlo.

A pak jsem dostala jsem nabídku, kterou nešlo odmítnout. Od chlapečka ze silnice jsem si na otestování vypůjčila nejdřív ty lepší a dražší Garmin Forerunner 620. Už sama skutečnost, že mám na ruce hodinky legendy ultra běhání, které navíc vyhrály MS, zvedla můj tep do rizikových hodnot. Bohužel netuším kolik to přesně bylo, protože můj starý Suunto hrudní pás to nedokázal změřit. (Garmin vyžaduje systém ant+ a já měla pouze pás s ant.). Radost mi to nezkazilo a vydala jsem se černo-modré elegánky hned proběhnout.

garmin forerunner 620
Garmin Forerunner 620

620ky a 220ky se krom ceny a barvy liší v několika dalších málo drobnostech. 620ky jsou o malinko těžší, jsou vybaveny funkcí VO2max, měří oscilaci, nabízejí krom připojení přes Bluetooth i Wifi, ale hlavně mají dotykový displej. A právě to vyřešilo mé dilema. Nemůžu říct, že by nefungoval, ale prostě mě nesedl, za 2000kč navíc mi to přišlo jako zbytečný luxus. Při běhu jsem na něj nebyla schopna ťuknout správně, tak abych se dostala k požadované funkci. A to jsem byla bez rukavic. Zvolila jsem proto nižší model s klasickým ovládáním pomocí tlačítek po stranách.

Garmin Forerunner 220
Garmin Forerunner 220

U Garminu asi najali nové designéry a letošní řada výrobků se jim opravdu hezky vyvedla. Už to nejsou ty nevzhledné divně vypadající přístroje, hodinky se dají pohodlně nosit i do práce k neformálnímu oblečení. Dámská bílo-fialová  kombinace mne tolik neoslovila, sáhla jsem po univerzálnější černo-červené variantě (vlastně taky proto, aby mi ladily k brýlím :)). Váží pouhých 41gramů a není problém zapomenout, že je mám na ruce.

Před prvním vyběhnutím jsem jen zběžně koukla do manuálu, ale ani to snad nebylo potřeba. Ovládání je intuitivní a během chvilky jsem si jej osvojila. Signál GPS se chytil velmi rychle, dřív něž sem stihla zavázat tkaničky. Tlačítko start, umístěné vpravo nahoře,  je velké tak akorát pro pohodlné ovládání. Za tmy pak často používám podsvícení displeje vlevo nahoře (délka podsvícení a interval zamknutí se dá nastavit). Mimochedem displej je barevný a velmi dobře čitelný i pro nás obrýlence, kteří si zrovna zapomněli čočky.

Garmin Forerunner 220_button

Hodinky mají možnost nastavení dvou aktivních obrazovek, třetí je pevně daná a zobrazuje pouze dva údaje (průměrný srdeční tep a příslušná zóna). Já jsem si zvykla využívat na první obrazovce uběhnutou vzdálenost, stopky  a aktuálního tempa. Na druhé obrazovce se mi zobrazuje aktuální a průměrný tep. Třetí defaultní obrazovku mám vypnutou. Samozřejmě se dá šipkami během zaznamenávání přepínat na čas (klasické hodinky)..

Pokud máte sestavený tréninkový plán, lze jej z PC stáhnout do hodinek a intervaly lze nastavit přímo v hodinkách. Skvělá vychytávka je vibrace. Ta právě místo pípnutí upozorní třeba na změnu v rytmu. Dále upozorňuje na uběhnutý okruh (lap) nebo když přístroj najde signál GPS.

Běhání podle tepovky pro mě bylo doposud španělskou vesnicí. Nedávno jsem si najala virtuálního trénera a rozhodla se do tréninku trochu opřít. Hrudní pás (HR) mi tedy přišel velmi vhod a začala jsem sledovat svou tepovou frekvenci. Nošení HR pásu není nepříjemnější než například nosit korzet. Při krátkých výbězích nevadí, prakticky o něm nevím. Problém nastal při posledním ½ maratonu, kde jsem se jednak spotila a ještě k tomu zmokla. Kus plastu zanechal na mém břiše památku ve tvaru 3cm odřeniny. No snad si  na to zvyknu, nebo to místo časem znecitliví…

Co dále Garminy umí je vyhodnocování kadence kroku (počet kroků za minutu) a to i bez přídavného čidla na botě.

Definice kadence dle Garminu: Měření dynamiky běhu jsou spojena s barvami na obrazovce s údaji o dynamice běhu ve vašem zařízení device’ a v těchto tabulkách. Barvy ukazují, jaká je vaše kadence v porovnání s ostatními běžci. Barevné zóny jsou založeny na percentilech.

kadence

Společnost Garmin provedla průzkum u mnoha běžců různých úrovní. Obecně platí, že zkušenější běžci mívají vyšší kadenci. Často citovaný cíl pro běžeckou kadenci je 180 kroků/min. Vyšší kadence jsou spojeny s nižší vertikální oscilací a kratší dobou kontaktu se zemí. Vyšší běžci mívají o něco pomalejší kadenci.

kadence_rovina
můj záznam kadence po rovině
kadence_kopce
a z kopce

Součástí balení je napájecí USB kabel s dokovací kolébkou, která zároveň slouží pro nahrání dat do on-line aplikace Garmin Connect. Aplikace na PC běží bezvadně, synchronizace probíhá hned a bez problémů,  nové uživatelské rozhraní je fajn a na mobilu se prohlížejí skvěle. Tady se můžete propojovat a sledovat své kamarády (konkurenci), funkce  segmenty pak umožňuje porovnávat úseky a sestavovat žebříčky. Záložka zprávy pak poskytuje detailní přehled o všech aktivitách. Nebudu se tady rozepisovat, hrát se s tím dá dlouho.

Přenos dat pomocí modrého zubu (hodinky disponují technologií Bluetooth Low Energy) jsem bohužel neměla možnost odzkoušet. Můj 2 roky mladý mobil se systémem Android je sice vybaven Bluetooth, ale nejedná se o Bluetooth Smart, proto se žádný přenos vzduchem nekonal. A to je asi jediné drobné mínus, které bych na hodinkách našla. Vlastně to není  jejich chyba, jdou prostě s dobou,  žádné jiné mínus nenašla.

Po měsíci a něco málo přes 300 uběhnutých kilometrech můžu prohlásit zhruba toto: “Nechápu, jak jsem bez nich mohla doposud existovat!”. Poměr cena/ výkon je maximální. Nemůžu jinak, než je všem doporučit. A neznám lepší motivaci k vyběhnutí než chybějící políčko v na Garmin Connect :) .

 

3 thoughts on “Nová éra s Garmin Forerunner 220

  1. Zajímavý článek, taky se rozhoduju jaké hodinky. Mám strašně rád čísla, grafy a vyhodnocení tak dost váhám. Samozřejmě je sen novinka fenix3 (líbí se?), ale nevím, zase se mi nechce možná i vyhodit tolik peněz. Toto je slušná věcička taktéž, ale já zase chci dlouhou výdrž při GPS. To mi fenixy dají v pohode, taky je to polovička. Pokud lze ale nabíjet z powerbanky tak to jde, jinak nevím no. Za měsíc jedu do Práglu tak skočím do Garminu si pokecat :)
    tak at Ti to běhá, a gratulace k Transvulcanii :)

    Like

    1. Ahoj, díky, už z Vulcanie ťukám report… :)
      220ky a fénix3 to je rozdíl galaxie. Hlavně si musíš rozmyslet, jestli potřebuješ navigaci… 220ky jsou základní model a navigaci nemají, ale mě na tréninky vyhovují ve všem. Je pravda, že výdrž baterie není kdovíjaká, zrovna na Vulcanii se mi na 44km vybily (měla jsem zapnuté GPS). Kdybych se měla teď rozhodovat, šla bych nejspíš do Vivoactive,ty jsou opravdu krásne. Jinak letos jsou Fénix3, hlavní výhrou české skyrunner série ;)
      ať se daří, Zuzka

      Like

Leave a Reply

