Bahenní lázně na Lazové stovce

 26.4.2014 | 107km | cca 3 200m+ | 15:20:00 | 1. místo ženy (9.celkově) 

L100_02
pod Čachtickým hradem

Pátek ráno, slunce svítí, předpověď počasí na víkend ignoruju a balím se podle aktuálního stavu. Na Lazovou stovku a vůbec do kraje kolem Malých a Bielych Karpat, které mi měly být touto akcí představeny, jedu prvně v životě. Moc se těším, ba co víc, podle slov zkušených harcovníku stovkařů je, cituji: „Lazovka fakt lehká stovka“.

V sobotu ráno se budíme kolem 04:00 a chvíli bych snad i věřila, že to co slyším za okny chaty Výtek je šumění potoka, střet s realitou mě poměrně rychle probere ze spánku – lije jak z konve! Začíná mi docházet, že meteorologové pro tentokrát chybu neudělali.

Na poslední chvíli promýšlím taktiku, do batohu hážu jedno náhradní triko a bundu. Na sebe jen minimum, naštěstí není taková zima, zatím…. Start závodu si každý může zvolit dle vlastního uvážení v časovém rozpětí od 4:30 do 8:00. Z Vrbového tak vyrážíme už za světla v 5:45. Nemám absolutně žádnou představu o čase, v kterém bych to mohla dát, ale jen tak pro sebe si pomyslím, že dojít do setmění by bylo moc fajn…navíc mě uklidňuje fakt, že mám u sebe vypújčené GPSko a nebudu snad nikde bloudit.

Z Vrbového vyrážíme po asfaltce směr Tlstá hora, odbočka na louku a první kroky v mokré trávě, super, v ten moment mám v botách nasáknutou houbičku na nádobí….v tu chvíli netuším, že čvachtání mě má provázet dalších bezmála 16hodin.  Ale co zvykám na nové mikroklima. Jen mě trochu znervózňuje řezavá bolest na jednom prstě, že by puchýřek? Radši zastavuju v Košariské za maximálního vypětí všech sil stahuju vodou a bahnem nacucnutou kompresní podkolenku a lepím inkriminovaný prst. Tady taky dostávám od Valiho poslední instrukce ohledně GPS a nástrah na trati.

Krátkým stoupáním se dostávám k Jurkovičově Mohyle na Bradle, na exkurzi není čas. K dešti se přidává ještě vítr, jsem statečná a trpím jen v triku. Při čekání na kontrole strašně vymrznu, hra na hrdinku končí a ze strachu před smrtí umrznutím nahazuju bundu. Mrholení střídá déšť, případně rovnou lije. V těchto intervalech mi pravidelně bunda vždycky skoro uschne, abych ji vzápětí mohla zase ždímat… Zase nový pocit a zase si zvykám!

V Myjavě přetrpím nekonečný úsek po asfaltce a mírným stoupáním nás to vyhodí na polňačce. Za normálních okolností bych si libovala, ale ne pro tentokrát. Začíná nesmělé oťukávání s jílovitým bahýnkem, které má tak dokonalou přilnavost. Zprvu se mu snažím vyhýbat, záhy pochopím, že to je absolutně zbytečné. Na každé noze bahenní zábal – zvykám si brzy…

Vrbovce a první občerstvovačka, všichni milí ochotní a usměvaví, moc milý pán mi maže chleba se sádlem, posilněna můžu pokračovat směle dál do boje. Ve stoupání po louce na rozhlednu Žalostinná mě předbíhá Honza Suchomel, snažím se za něj pověsit, ale vydržet jeho strojové tempo je nadlidský úkol – brzy ho ztrácím za obzorem… Za mnou nikdo, přede mnou nikdo, začínám si zase zvykat…

Krátký výlet za hranice SVK do rodné vlasti následuje zastávka na luxusní občerstvovačce ve Filipově údolí, pokračuji dál až k chatě Megovka, kde se trochu pozapomenu a místo do lesa pokračuji dál po cestě.  Místní oslavenec na mě taktně volá, něco ve smylu: “hej chlape, jdeš blbě!” tak se otáčím (jo fakt to bylo na mě! :( ) pán se omlouvá, že nečekal, že by tudy mohla běžet i ženská, snaží se to vyžehlit a nalívá mi panáka rumu.

L100_SVK ultra trail

Konečně trochu změna nemusím běžet a v klidu kráčím na Velkou Javorinu. Nahoře je mlha co by se dala krájet, tušené výhledy do kraje si usilovně představuju až čelně narážím do vysílače. Zmateně jej obíhám a hledám kontrolu (podle itineráře zjišťuju, že je až o půl kilometru směrem dolů). Posilněna vývarem odcházím z vyhřáté Holubyho chaty jen velmi těžce. Poprvé potkávám vysmáte kluky Honzu s Michalem. Poznámky na svou osobu zvesela ignoruju. Zrovna totiž přestává pršet a začíná lít. Seběh z Javoriny je očistec, mám totálně zatuhlé kolena (už nikdy!! nejdu v krátkých elasťákách), je mi zima, někdo mě sprchuje ledovou vodou a rozprašovačem mi ji vhání do očí. Silou vůle zaháním myšlenky nad smyslem svého konání, jakože co tam vůbec dělám? proč radši nesedím doma na gauči, v teple, jako všichni “normální” lidi?? apodobně…  Dole mě znova dobíhají kluci, další várka keců – začínám si zvykat… :) Snažím se jich udržet, ale jedou na něčem silnějším než já a tak mi po chvíli mizí v lesním oparu.Když tu zčista jasna – neuvěřitelné se stalo skutečným, Čachtický hrad je ozářen sluncem a mě se derou slzy do očí –  taková je to krása… na kontrole ve Višňovém zdravím Peťa C. a dostávám slibovaný rum. Po krátké stoupání k hradu pak začíná další surreálný zážitek – luxusní chodník vystlaný jehličím, mírně se pohupující po úbočí Plešivce – splněný sen o trailu, přeju si aby toto blaho pod nohama nikdy neskončilo, resp. skončilo až v cíli!

Moje přání bohužel nemělo být vyslyšeno, nekonečnou louku do Šípkového běžím se zaťatými zuby, na každé noze zase 2kg bahna, euforii střídá zoufalost… Na posledních kilometrech na mě padá už regulérní krize, je mi jasné, že do světla to nestihnu. Nohy nemůžu donutit ke spolupráci, každý náznak běhu mě už stojí velké přemáhání.

L100_03

Do cíle dobíhám 5minut po 21:00, s celkovým časem 15h 20min jako první v ženách, spokojenost :) Uff, byl to boj  – na letošní Lazovku by se dalo aplikovat otřepané klišé, že zážitky nemusí být pozitivní, ale silné… tohle si budu pamatovat hodně dlouho a začínám si zvykat :)

pozn: na startu sem si myslela, že nemám mobil, v batohu sem ho našla až na 92km.. proto zde nejsou žadné expresivní fotky deště a bahna :)

web: http://www.lazovka.wbl.sk/

One thought on “Bahenní lázně na Lazové stovce

Leave a Reply

